Przejdź do:

Dzisiaj jest środa, 30 września 2020

Klubowicze online:
752

Forum

Strefa dj-ów i producentów

Kompendium wiedzy

powiadamiaj o nowych odpowiedziach dodaj temat do zakładek Cubase SX Tutorial

Kraneeec Klubowicz offline...
moderator

offline
#1

7 października 2004, godz. 20:25

Wiele osób pyta o to jak się go obsługuje...jak zaczšć itd. Mam nadzieję ,że ten temat
zostanie naznaczony przez moda lub admina jako temat ważny...Zanim zadacie kolejne
pytanie odnośnie Cubase SX przeczytajcie najpierw ten temat.
Cubase SX jak wielu (lub może i nie wielu) z Was wie - jest podobny funkcjonalnie do
Fruity Loops'a. Słyszałem wiele opinii na temat Cubase Sx ,że jest tródny itd a na pewno
tródniejszy niż FL co niekonicznie musi być prawdš...postaram się to udowodni w
niniejszym krótkim tutorialu...

1. Instalacja wtyczek

Aby dodać instrument lub efekt VST do programu ,należy go zainstalować lub (jeśli jest to tylko plik z rozszerzeniem .dll) ręcznie przenieść do katalogu: C:\Program Files\Steinberg\Cubase SX\Vstplugins\ oczywiście każdy z Was może mieć program zainstalowany w innym miejscu...

2. Tworzenie projekt

Z menu "File" wubieramy opcję "New project" (rys 1) następnie z okna dialogowego ,które sie pojawi wybieramy szablonprojektu (zazwyczaj najwygodniejszym rozwiazaniem jest pusty (empty) szblon) (rys 2). Następnie wskazujemy folder w którym maja być zapisywane wszystkie pliki projektu(rys 3).

(Rys 1) http://www.kraneeec.webpark.pl/1.jpg
(Rys 2) http://www.kraneeec.webpark.pl/2.jpg
(Rys 3) http://www.kraneeec.webpark.pl/3.jpg

3. Dodawanie kanałów

Jest kilka typów kanałów w Cubase SX - najistotniejszymi sa kanały MIDI i kanały Audio. Aby dodać jeden z kanałów należy kliknać prawym klawiszem myszy w oknie project i wybrać z menu "Add MIDI Track" lub "Add Audio Track"

(Rys 4) http://www.kraneeec.webpark.pl/4.jpg

4. Ładowanie wtyczek

Aby załadować wcześniej zainstalowana wtyczkę należy nacisnšć klawisz F11 i w małym oknie ,które się pojawi kliknać na jeden ze stelarzy i wybrać rzadana wtyczkę z listy.

(Rys 5) http://www.kraneeec.webpark.pl/5.jpg

5. Tworzenie zdarzeń MIDI

Aby stworzyć zdarzenie dla danego kanału (zrówno MIDI jak i Audio) należy wyznaczyć dowolny obszar za pomoca lokatorów (prawego i lewego) na granatowej podziałce w górnej części okna project tak aby obszar wyznaczał niebieski prostokat (rys 6) (tylko i wyłacznie niebieski - bo może zdarzyć się ze lokatory sa ustawione odwrotnie wtedy zaznaczony fragment będzie czerwony)(Rys 7). Klikajac dwukrotnie w wyznaczone pole tworzymy zdarzenie. Innym sposobem dodania zdarzenia jest ustawienie kursora myszy w miejscu gdzie ma się zaczynać zdarzenie i przytrzymujac wciśnięte klawisze alt i lewy klawisz myszy przeciagamy przesuwamy kursor w miejsce w którym ma się zdarzenie kończyć (Rys 8). Powstałe zdarzenie można w dowolny sposób rozszerzać ,kopiować itd. Aby wybrać instrument (wcześniej załadowany do stelarza) którym chcemy grać dla danego kanału należy właczyć przycisk "Show inspector" oznaczony pionowa kreska i małym oczkiem (przypominajacym bardziej strzałkę)...pojawi się panel...zaznaczamy sciezke do której chcemy przypożadkować instrument i w zakładce "out" wybieramy wtyczkę (która wcześniej juz załadowaliśmy)

(Rys 6) http://www.kraneeec.webpark.pl/6.jpg
(Rys 7) http://www.kraneeec.webpark.pl/7.jpg
(Rys 8) http://www.kraneeec.webpark.pl/8.jpg

6. Edytory MIDI

Gdy już mamy zdarzenie MIDI możemy przejść do wypełnienia go danymi (nutami oraz kontrolerami CC o których wspomnę nieco później). Zdarzenie można edytować za pomocš czterech różnych edytorów. Najpopularniejszym z nich jest Key Editor - odpowiednik Piano roll w FL'u. Aby uruchomić edytor należy dwukrotnie kliknšć lewym klawiszem myszy na wcześniej utworzone przez nas zdarzenie (w tym przpadku uruchomi się domyślny edytor jakim jest Key Editor). Jeśli jednak chcemy edytować zdarzenie innym edytorem niz Key Editor - klikamy prawym klawiszem myszy na zdarzenie i wybieramy MIDI a z tamtš Open Drum Editor ,Score Editor lub tez Open List Editor. Wprowadzanie nut polega na ich rysowaniu za pomoćš narzędzia Draw...bardzo ważnš rolę odgrywajš tutaj opcję Quantize oraz Lenght Quantize (czyli częstotliwość przycišgania siatki i dlugość nut). Należy o tym pamiętać gdyż może się to okazać niezbędne do wprowadzania danych...

7. Kontrolery CC

Jak wiadomo w MIDI zapisane sš wszelkie dane dotyczšce nut np. ich długość ,wysokość ,strój oraz jej polożenie w czasie. MIDI moze kierować np. syntezatorem sprzętowym jak i programowym (instrumenty VST). Chyba każdy z Was wie czym sš i na czym polega ich obsługa...jeśli nie to potocznie mówišc kręci sie pokrętełkami aby uzyskać rzšdany dźwięk...no i wszystko ładnie ,pięknie mamy dźwięk ale w wielu kawałkach słyszymy jak dźwięk sam się zmienia podczas nagrania (np. Cutoff (czas odcięcia) czy tez Pan (panorama) itd). Zatem jak to zrobić aby bez naszej ingerencji "pokrętła same się kręciły" w trakcie odtwarzania naszego kawałka?
Istnieje coś takiego jak kontrolery CC (Continues Controllers) czyli kontrolery cišgłe. Wszystkich kontrolerów jest 127. Każdy z nich odpowiada za osobnš funkcję instrumentu. Jedne kontrolery sš konkretnie nazwane np. Main Volume co znaczy ,że odpowiada on za ogólnš głośność instrumentu lub też Pan (panorama) czyli rozmieszczenie dźwieku w panoramie stereo kanału. Jednym słowem dźwięk przechodzi z jednego głośnika na drugi. Sš też kontrolery których sama nazwa nam nic nie mówi np. controller 60 i tu jest mały problem...trzeba je poprostu przetestować i sprawdzić za co dany kontroler odpowiada. Aby edytować CC należy otworzyć Key Editor i nacisnšć prawy klawisz myszy...z menu wybrać "Creat new controler line". Poniżej zostanie wyselekcjonowany osobny obszar dla CC.
Domyślnym kontrolerem bedzie Velocity (czyli siła nacisku na klawisz). Aby zmienić kontroler klikamy na malutkš strzałkę i wybieramy z listy interesujšcy nas kontroler...jesli go nie ma na liście można go łatwo dodać sposród 127 kontrolerow w oknie setup. Aby edytować kontroler (wprowadzić dane) korzystamy z narzędzia draw (ołówek) lub z jego dodatkowych opcji jakimi sš: Sine (sinusoida) Parabole (parabola) itd. Tak jak w przypadku wprowadzania nut bardzo ważš rolę odgrywjš tutaj opcje quantize oraz lenght quantize.

8. Kanały audio

Z tym nie powinno być żanych problemów...poprostu najwygodniejszym sposobem na dodanie np. sampla zapisanego w .wav jest jego przecišgnięcie za pomocš myszy do okna project...

9. Fx'y

Tworzymy nowy projekt
Dodajemy jakiś sampelek... np: Kick (File/Import/Audio File)
Możemy zrobić aby się powtarzał Xooo Xooo Xooo Xooo
http://members.lycos.co.uk/damiankerlak15/1.J[...]
Doajemy jakiegoś Fx'a do panelu... (Add Fx Channel Track) w moim przypadku będzie to Reeverb A
http://members.lycos.co.uk/damiankerlak15/2.J[...]
http://members.lycos.co.uk/damiankerlak15/3.J[...]
na razie nic z nim nie róbmy
Kliknijmy na ten sampelek (kick ), potem na "+" w aby otworzyła się zakładka "Sends"
http://members.lycos.co.uk/damiankerlak15/4.J[...]
następnie klikamy tu...
http://members.lycos.co.uk/damiankerlak15/5.J[...]
Jak widzimy jest zaznaczone "No bus"... ale my zaznaczmy FX Reeverb A
Kliknijmy na to kółko które jest obok tak aby było niebiestkie (włączenie/wyłączenie reeverbu)
http://members.lycos.co.uk/damiankerlak15/6.J[...]
a potem przesuńmy tą niebieską kreskę tak jak nam to odpowiada
(jest to głośność reeverbu)
http://members.lycos.co.uk/damiankerlak15/7.J[...]
następnie Play aby usłyszeć efekt chyba proste no nie

10. Mixer

Mixer jak wiadomo służy do zarzšdzania wszystkimi kanałami zarówno audio jak MIDI. Za pomocš mixera dostępnego w Cubase SX można także dokonać bardzo dobrego masteringu oczywiście przy pomocy filtrów i całej masy wtyczek jak jest dostępna do tego na necie. Za pomocš mixera mozna wyregulować głośność każdego kanału z osobna jak i przycišć każdš z rzšdanych partii częstotliwości.

11. Renderowanie projektu

Aby zrzucić nasz projekt do pliku należy wybrać z menu File opcję export ,a z niej "audio mixdown...". Pojawi się okno parametrów zapisania pliku. Wybieramy w jakim formacie ma być zapisany projekt...np .mp3 .wav czy też .ogg Jeśli chodzi o .wav jest to kompresja bezstratna im wyższe parametry tym lepsza jakość ale co za tym idzie większy rozmiar pliku... Jeśli chcemy umieścić nasz utwór tylko w internecie to wystarczy kompresja mp3 z zakresu 128kbps-192kbps. Mp3 z takimi
częstotliwościami próbkowania majš dość dobrš jakość i zajmujš stosunkowo nie dużo. Jeśli jednak chcemy nasz utwór zgrać na CD i jest nam to obojętne ile będzie zajmował miejsca nasz kawałek na dysku to najlepszym rozwišzaniem jest zapisać nasz projekt w formacie .wav z częstotliwościš próbkowania 96 000Hz oraz rozdzielczościš 24 bitów (ewentualnie 32 bitów jednakże nie każdy program potrafi odczytać plik z tak wysokš rozdzielczościš). Wiele osób twierdzi ,że przy kompresji mp3 np192kbps nie słychać żadnej (lub znikomš) różnicy niż w przypadku foramtu wav...i po części majš rację bo w formacie wav zapisane jest całe spektrum dźwięków zarówno tych słyszalnych jak i tych niesłyszalnych dla ludzkiego ucha...natomiast mp3 obcina te partie częstotliwości. Jednak jeśli chcemy być pewni ,że to co słyszymy z naszej CD jest perfekcyjnej jakości powinniśmy wybrać zapis w
formacie wav.

PS:Mam nadzieję ,że tym małym tutorialem odpowiedziałem na większość waszych pytań zarówno
tych którzy mieli tylko małe wštpliwości co do programu jak i tych którzy dopiero będš
zaczynać z nim przygodę...Jeśli macie jeszcze jakieś pytania - walić śmiało postaram się
pomóc...Pozdrawiam i życzę powodzenia

Załączniki:

Dla leniwych...tutorial w Power Point'cie [724]

facebook.com/niklasvenn
niklasvenn.dj.ftb.pl

HardVibez Klubowicz offline...
klubowicz

offline
#2

8 października 2004, godz. 17:40

i BOG ci to wynagrodzi bo teraz powoli zrobilem kilka waznych krokow w Cubase ,dzieki tobie

Looking 4 rmx pack to eurythmics-sweet dreams ? AnY 1 ?

LuqE Klubowicz offline...
klubowicz

offline
#3

17 października 2004, godz. 11:06

Kraneeec jestes wyczesany

Kraneeec Klubowicz offline...
moderator

offline
#4

25 października 2004, godz. 17:19

No to ciesze sie ze moja praca nie poszla na marne nawet jesli mialaby sie przydac tylko scotty'emu LuqE'mu i Dj LeZoN'owi a tak poza tym dzieki za popracie MATI

facebook.com/niklasvenn
niklasvenn.dj.ftb.pl

HardVibez Klubowicz offline...
klubowicz

offline
#5

31 października 2004, godz. 22:38

No wiec tak : przeczytalem wszytsko od pocatku i zaciolem sie w pukcie 4 dokladnie nie rozumiem pierwszych zdan, nie wiem kazdy moze miec inne kolory w windowsie... i na dodatek jest tyle tego tam napakowane...jesli by byly jeszcze jakies foty do tego to by bardziej ulatwilo by rozpoczecie jakiej kolwiek pracy w cubase... i na dodatek reszty jusz wogule nie kapuje robie co tam pisze i nic niemoge otworzyc zadnego edytora gdzie bym mogl sobie kreski pomalowac a ni nic wiec prosze o wiecej help

Looking 4 rmx pack to eurythmics-sweet dreams ? AnY 1 ?

Kraneeec Klubowicz offline...
moderator

offline
#6

31 października 2004, godz. 22:59

edytor uruchamiasz przez prawy klawisz myszy>MIDI>open in (...)editor jak nie dasz rady zrobie fote

facebook.com/niklasvenn
niklasvenn.dj.ftb.pl

HardVibez Klubowicz offline...
klubowicz

offline
#7

31 października 2004, godz. 23:33

ok jusz doszlem do tego poprostu wczesniej nie narysowalem nic;] i niemialem fukcji midi ale teraz jak jusz to zrobilem naciskam f11 i dodaje jakas wtyczke i namaluje jakiegos klocka i nic nie slysze, jest jakis inny way oprocz f11? bo naciskam f11 dodam vsti i sie ona dodaje ale niewiadomo gdzie

Looking 4 rmx pack to eurythmics-sweet dreams ? AnY 1 ?

Kraneeec Klubowicz offline...
moderator

offline
#8

1 listopada 2004, godz. 10:53

Klikasz na rzadana sciezke (1) naciskasz przycisk (2) w mierze ktory sie pojawi klikasz na zakladke (3) dostepna bedzie tam lista wszystkich wtyczek ktore zaladowales za pomoca f11 (4) inny sposob to (2A) - klikasz na ten przycisk nastepnie klikasz na miejce oznaczone przeze mnie jako 2B i tam tez masz liste wszystkich zaladowanych wtyczek http://www.kraneeec.webpark.pl/mixer.jpg

facebook.com/niklasvenn
niklasvenn.dj.ftb.pl

HardVibez Klubowicz offline...
klubowicz

offline
#9

1 listopada 2004, godz. 11:55

dobra to jusz gra teraz : teraz co zrobic jak chcem ulozyc bita 4/4 wiem jak zaimportowac wav`a ale on tylko uderza jeden raz co trzeba zrobic zeby caly czas sobie gral bez przerwy?

Looking 4 rmx pack to eurythmics-sweet dreams ? AnY 1 ?

ActiveX Klubowicz offline...
klubowicz

offline
#10

1 listopada 2004, godz. 15:46

ustawiasz sobie tempo , nastepnie zaznaczasz np:kick ktory zaimportowałes naciskasz prawym ---->edit ---repeat w wstawiasz sobie ile chcesz tych kickow .... jeszcze mosisz mieć ustawione Gird type na beat aby był rowno ustawiony .... u gory masz lokatory ktorymi zaznaczasz sobie fragment ktory ma grac... i to wsio bedzie odtwarzać wkołko dany fragment czy to co tam se zaznaczysz...

chyba o to ci chodzilo..



HardVibez Klubowicz offline...
klubowicz

offline
#11

1 listopada 2004, godz. 17:58

tak oto chodzilo tylko ze ja jestem taki ciemny ze szkoda mowic;] , ustawilem ile razy ma sie kick powtarzac ( tylko to umialem ustawic) jakbys dal rady zrobic fotke tych lokatorow i zeby bylo ponumerowane najlepiej , bo wciaz mam problem z tymi lokatorami a co do tempa to niemam zielonego pojecia jak zmienic... znalazlem na glownym pasku (context menu) napisane 120.000 bpm prubowalem to zmienic i nic a tempo normlanie dopierdala jak po***ane

EDIT:
Pytania:

1. jak sie robi Zoom Out?

2. jak do cholery dokladnie sie poslugiwac Edytorem klockow? bo za cholere niemoge namalowac lini bassu

3. Moze by ktos dal na tacy gotowego projekta ktory zawiera najprosztrze linie basu i ulozony very easy bit
(kik 4/4 , hit hat 2/2 )

4 Problem jeden z najwazniejszych... kiedy wrzuce jedno midi zaznacze wtyke do niej ;wszytsko smiga ok pozniej wrzuce audio ( kick) wszytsko gra i wrzuce nastepne midi typu bassline i na niej zalaczona jest caly czas wtyczka co w innej midi i jak zmienie w jeden midi to znow w drugiej tesz sie zmieni vsti co zrobic zeby kazdy plik mial inna vsti

te poczatki nie sa latwe.. ale za to kocham muzyke ze nie jest latwa...

Looking 4 rmx pack to eurythmics-sweet dreams ? AnY 1 ?

Kraneeec Klubowicz offline...
moderator

offline
#12

1 listopada 2004, godz. 22:44

ad 1 i 2) http://www.kraneeec.webpark.pl/editor.jpg patrz na jedynke a co do lini basu lub czegokolwiek to dopasuj sobie odpowiednio opcje quantize i lenght Q

ad 4) jak chcesz skorzystac na dwuch sciezkach z np vanguarda ale z dwuch roznych presetow to musisz zaladowac dwa vanguardy - f11



facebook.com/niklasvenn
niklasvenn.dj.ftb.pl

ActiveX Klubowicz offline...
klubowicz

offline
#13

2 listopada 2004, godz. 10:09

ad3) http://members.lycos.co.uk/mikeyokohama/model[...] moze coś takiego



HardVibez Klubowicz offline...
klubowicz

offline
#14

2 listopada 2004, godz. 10:41

ActiveX i Kraneeec Normlanie Dziekowa wielka wam teraz mniej wiecej wiem jak ci ale jeszcze jeszcze dlugaa dorga przed demna ale dzieki ze pomogliscie mi chociasz troszke wystartowac Dalbym wam po 5pkt ale jusz wczesniej dostalicie:P
nawet nie wiecie jak mi pomogliscie

Ps. ActiveX> jak tak robisz ze sample sa kolore?

Looking 4 rmx pack to eurythmics-sweet dreams ? AnY 1 ?

ActiveX Klubowicz offline...
klubowicz

offline
#15

2 listopada 2004, godz. 11:17

http://members.lycos.co.uk/mikeyokohama/kolor[...]

EDIT:

Aby było wszystko widoczne na monitorze trzeba ustawic rozdzielczość ekranu na 1152x864 pikseli takie są zalecenia



1 - 15/228 |